Záhadou je, že výsledky sú väčšinou, ak nie všetky, lepšie alebo rovnaké ako očakávania. Niektorí o 5%, niektorí aj o 20% Aj preto riaditelia mnohých škôl držia bobríka mlčanlivosti, pretože v školstve ako je už známe, vládnu štatistiky, ktoré by mali byť čo najlepšie a kto sa bude sťažovať na to, že jeho škola dopadla lepšie ako mala ?
Problém spravodlivosti ale nastáva v tom, že pravda je v tomto prípade len jedna. A to tá, že na odpoveďovom hárku zostal dôkaz, ktorý mal byť závažným kritériom prijatia žiaka na strednú školu. Pritom reálne možno niekto napísal monitor na 90%, ale keďže jeho reálne 80%-tnému spolužiakovi aj s chybami vypočítal počítač oficiálne 100%, ten druhý má väčšiu šancu dostať sa na strednú školu. Znamená to, že chybnými výsledkami sú možnosti žiaka výrazne ovplyvnené chybným, resp.bezchybným spracovaním jeho odpovedí.
Situácia je pomerne čerstvá a je možné predpokladať, že sa v priebehu pár dní odkryjú ďalšie prípady. A potom dúfam prídu aj odpovede na otázky a hlavne vysvetlenie kompetentných ako sa dá dosiahnúť 100% s tromi nesprávnymi odpoveďami. A kto sa vlastne zahráva s osudmi detí a povesťou učiteľov?
Niekoľko rokov sa medzi učiteľmi a školami vedie diskusia o validite takejto formy testovania žiakov, hlavne z dôvodu mnohých sprievodných faktorov ako je stres, zle formulovaná otázka, či nejednoznačné zadanie. Stáva sa tak, že "vyhorie" šikovní a dobrí žiaci v strese a tým laxným sa podarí "natipovať" a,b,c alebo d.
Zostáva len veriť, že sľubovaná reforma, ktorá vyštartovala, ale ešte nedorazila zasiahne aj testovanie deviatakov a zabráni takémuto "faupax" v nasledujúcich rokoch.