Daň za polohu
Niektoré regióny Slovenska majú výhodu. Ak cez ich región neprechádza diaľnica, nie je u nich toľko spoplatnených úsekov ako napríklad na Považí, v Liptove a na Spiši. Spoplatnením súbežných ciest prvých tried s diaľnicami v niektorých úsekoch sa dosiahlo, že ešte len auto zájde za mesto a už musí cvakať. A pritom nepoužíva diaľnicu. Týmto opatrením budú trpieť po rozšírení počtu ciest s úhradou aj tí dopravcovia, ktorí pôsobia len v regióne.
Tu chýba podľa mňa odborná diskusia a vyladenie systému, pretože nástroj na zamedzenie zneužívania súbežnej cesty na obídenie poplatku sa stáva nástrojom proti regiónu.
Napríklad firma rozvážajúca pečivo v okolí Brezna bude mať z tohto hľadiska nižšie náklady na dopravu ako firma zo Žiliny a tým aj lepšie podmienky pre rast. Globálne v otázke osobnej dopravy bude napríklad SAD Zvolen oveľa menej zaťaženejšia mýtom ako Slovak Lines v Bratislave pri teoreticky rovnakom počte kilometrov.
Súbežné cesty - ísť po drahšej, či po lacnejšej ?
Na Slovensku máme mnoho ciest a medzimestských úsekov, kde bude jednoduchšie a lacnejšie využiť cestu prvej triedy s nižším poplatkom ako diaľnicu. Ako príklad môže poslúžiť úsek Červeník - Trnava. Autobus nad 12t zaplatí pri ceste po diaľnici približne 3,09€. Ak však prejde cez cestu 1.triedy cez Bučany, „len" 1,31€ na jednej ceste. Ešte lepšie to možno ukázať na úseku Považská Bystrica - Púchov. Ak pôjde nákladné vozidlo nad 12 ton s dvoma nápravami po diaľnici cez Belušu, zaplatí 3,83€ a ak pôjde po starej ceste cez Nimnicu, cestu bude mať grátis, pretože tá nebude spoplatnená. Pritom pri oboch spomenutých úsekoch je minimum rýchlostných obmedzení a cesty sú v pomerne dobrom stave, teda je pravdepodobné, že sa dopravcovia budú snažiť ušetriť aj týmto spôsobom. Budeme mať teda plnšie cesty nižších kategórií?
Mýto sa dotkne aj autobusov MHD
Napriek tomu, že prímestská a mestská doprava sú považované za dopravu vo verejnom záujme, prebíja ich iný, aj keď ten istý verejný záujem, ktorý dopravcom umelo zvyšuje náklady na dopravu a siaha občanom hlbšie do vrecka. Toto sa týka hlavne prímestskej dopravy, ktorá je dotovaná. Mýto však ide ešte hlbšie.
V Považskej Bystrici budú musieť mať palubné zariadenia pravdepodobne aj autobusy MHD. Linky 5 a 9 totiž budú prechádzať úsekmi, ktoré sa nachádzajú v zozname spoplatnených úsekov. Presmerujú sa linky, alebo to pôjde na nich s prirážkou ?
Diaľničné poplatky považujem za správne a nevyhnutné. Nie som si však istý, či vidina vysokých výnosov nezatienila našej vláde rozum, pretože zatiaľ mám pocit, že mnohé veci sú viac nedomyslené ako domyslené. A navyše, že opäť a zas sa to všetko stretne v mojej peňaženke.