reklama

1,5 milióna EUR na posúdenie železnice

Slovenskom už nejaký čas brázdi informácia o plánovanej výstavbe širokorozchonej trate z Hanisky do Viedne. Napriek špekuláciám o výhodnosti investície a spornom horizonte návratnosti to vyzerá tak, že to naša strana myslí vážne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Z médií sa je možné dozvedieť, že Slovensko vloží 1,5 milióna EUR do majetku rakúskej spoločnosti ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft mbH, ktoré budú použité podľa hlavného cieľa spoločnosti na ekonomické, ekologické a dopravné analýzy opodstatnenosti projektu. Mnohí kritizujú túto víziu, pritom jedným z hlavných, aj keď pre zainteresovaných, dosť lacných argumentov je, že ak trať nepotiahneme my, urobí to niektorý náš sused - Poľsko alebo Maďarsko.

Železničné prepravné kapacity na hlavnej trati z Košíc do Bratislavy hovoria o pomerne nevyužitých prepravných prúdoch, ktoré by dobudovaním širokorozchonej železnice pravdepodobne klesli. ŽSR taktiež buduje modernizované úseky na 160 Km/h, ibaže v stavbe sú tak pomalí, že za niekoľko rokov nie je ukončených ani 100 kilometrov rekonštruovanej trate na nížine. Práve v čase úpadku železničnej dopravy a každoročného rušenia ďalších a ďalších tratí v republike je priam zaujímavá inciatíva pustiť sa do tak veľkého projektu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zváštne je tiež, že pri pomalej výstavbe diaľnic a ešte pomalejšej výstavbe a modernizácii železnice existuje vyhliadkovo dostatočný kapitál na vybudovanie úplne novej železničnej trate v dĺžke viac než 400 kilometrov v pomerne členitom teréne.

Projekt širokorozchodnej železnice určite v budúcnosti natrafí na rôzne problémy spojené s presunom pracovnej sily z východu na západ a pokles prekládok v okolí Čiernej nad Tisou sa podpíše na počte pracovných príležitostí. Úskalím budú aj pozemky, dohody a vyvlastňovanie, ktoré sú takpovediac koníčkom tejto vlády.

Na škodu veci je, že veľký finančný objem ide na analýzu projektu výhodnosti výstavby a žiadne peniaze nie sú vyčlenené na alternatívny plán zameraný napríklad na vývoj hybridných podvozkov, ktoré by sa dokázali adaptovať na rozchod koľajníc z ruských 1520mm na európskych 1435m, prípadne na vývoj takých vozňových zostáv a modulov, ktoré by sa dali jednoducho a rýchlo horizontálne preložiť zo širokého vozňa na normálnerozchodný vozeň. Peniaze by sa tak potom nemuseli vynaložiť na budovanie a terénne úpravy úplne novej trate ale napr. na modernizáciu existujúcej trate v normálnom rozchode, čím by sa zvýšila efektivita súčasných tratí a nepracovalo by sa viac na ich zániku ako na zachovaní.

Filip Šimo

Filip Šimo

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád každodenný seriál života, v ktorom vystupujú ľudia okolo mňa. Rád počúvam, rád hovorím, smejem sa a spím. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu