reklama

Testovanie deviatakov – zbytočný rozruch ?

Práve v týchto dňoch sa uzatvára hon stredných škôl na žiakov. Málokde sa robia skúšky, veľa závisí od zvládnutia monitoru. Každoročne sú deviataci začiatkom kalendárneho roka testovaní zo slovenského jazyka a matematiky. Práve tieto dva predmety sa stali najdôležitejšími odrazovými mostíkmi, z ktorých sa vypočíta výsledná úspešnosť otvárajúca, alebo zatvárajúca žiakove dvere na strednú školu. Takzvaný monitor má istú výpovednú hodnotu. Je však jeho výsledok približným odrazom vedomostí žiaka, alebo len zhluk náhody a iných vplyvov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
škola
škola (zdroj: prevzaté z skolakosice.sk)

Prípravy na monitor

Deviataci sú už od začiatku školského roka konfrontovaní s jedným stále sa opakujúcim slovom. Ak zle spravíš monitor..., ak na monitore nebudeš vedieť...

Monitor je učiteľmi stavaný do pozície rozhodcu o všetkom ďalšom. Matikári a slovenčinári často v prvom polroku degradujú ostatné predmety a snažia sa zopakovať a znovu nahustiť do detí všetko, čo na tom monitore môže byť. Akoby sa zrazu zabudlo na to, že dieťa sa učí pre život a nie pre monitor. Testovanie má byť prvá veľká skúša, ale nevytvárame tak náhodou doučovaniami a prípravou na štýl testových otázok v školách laboratórne podmienky ? Dieťa by predsa malo počas celého pobytu na základnej škole získať potrebnú sumu vedomostí, aby na otázky zadané v teste vedelo pohotovo bez nejakého veľkého opakovania odpovedať kedykoľvek a kdekoľvek. Veď predsa v živote ide zväčša o riešenie situácii tu a teraz a nie riešenie nácvikom riešení.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chytáky, ľubozvučné slová, perličky jazyka a zvraty

Otázky v monitore sú zaujímavo ladené, niektoré spoločné črty sa vo variáciách opakujú každý rok. Po prečítaní úloh napríklad zo slovenčiny z niektorých rokov zistíte, že je pre zisťovanie stupňa vedomosti žiaka viac dôležitejšie, či rým vo vete bol prerývaný, alebo obkročný ako to, že napríklad prostata a prostota nie je to isté.

Monitor tiež jasne dokazuje integrovaným deťom, že niekoľko rokov integrácie z dôvodu dyslexie alebo dyskalkulie bolo zbytočných, pretože manipulovať s textom a číslami formou odkazov je pre niektorých nezvládnuteľné, aj napriek dlhšiemu času na úlohy. Výsledok je potom pre takéto dieťa jasná blamáž a aj tak mu nakoniec všetci, čo ho majú radi, povedia, nech si z monitoru nič nerobí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Porovnávanie výsledkov

Mestá, aspoň to naše, berie výsledky monitoru ako jeden z podstatných atribútov úspešnosti učiteľov danej školy a daného ročníka a časom, ak sa hovorí o najlepšej škole, tak je to práve neskôr s dodatkom, lebo tri roky po sebe boli najlepší v matike z celého mesta. Štatistika platí a nikoho nezaujíma, že na jednej škole je 60 deviatakov, ktorých komisia bola trochu benevolentná a na druhej 90, ktorých strážili „sekery", alebo, že na tretej majú 15 integrovaných detí, ktoré ak napíšu na 30%, tak si zaslúžia ocenenie.

Školy aj mestá potom oceňujú 100%ných a vytvárajú im status najlepších žiakov, čo vlastne vôbec nemusí byť pravda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hon na žiakov zo stredných škôl

Vízia minulých ministrov a vlád, ktoré chceli nahradiť prijímačky výsledkom z monitoru sa pomaly, ale isto napĺňa. Teda aspoň na školách, ktoré sa dnes „nosia". Žiaci sa trasú, či im 60% z matiky bude stačiť na obchod a podnikanie ako to stačilo minulý rok, alebo bude treba 78% ako predminulý... Do vyhlásenia oficiálnych mestských a celoslovenských priemerov vlastne žiaden deviatak nevie, či je výnimočný, alebo podpriemerný. Ale aspoň si stredné školy majú potom z čoho vyberať. Karty vždy aj tak zamiešajú rôzne súkromné stredné školy, kde z monitoru stačí 35% zo slovenčiny na obchodnú akadémiu, lebo sa riadia heslom, že každému treba dať šancu. Stres žiakov, ktorí sa chcú dostať na strednú školu neskôr strieda stres stredných škôl, keď pri zápise zistia, že zo prihlásených 600 žiakov má vlastne skutočný záujem len 200 a kolotoč sa točí až do utrasenia všetkých. Nakoniec aj tak deviatak povie, že monitor bol fraška a vlastne, že tie stresy nestáli za to, lebo aj tak to celé dopadlo úplne inak. Teda vlastne, že monitor akurát vyselektoval tých najlepších, ktorí mali záujem o gymnázia, obchodné akadémie, odborné školy a kvantum priemerných trojkárov a štvorkárov sa aj tak dostala na učilištia, kde bolo zväčša dôležité, aby v devine na konci roka neprepadol.

Filip Šimo

Filip Šimo

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád každodenný seriál života, v ktorom vystupujú ľudia okolo mňa. Rád počúvam, rád hovorím, smejem sa a spím. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu